Nädal 11 - Arendus- ja ärimudelid

 Arendus- ja ärimudeli analüüs AirBNB näitel


AirBNB on üks maailma suurimaid majutusettevõtteid, kellele ei kuulu ühtegi kinnisvara. Raske uskudagi, et see ettevõte sai alguse kõigest kolme täispuhutava madratsi rentimisest. AirBNB ärimudel on Software as Service (SaaS) - nad pakuvad vahendusplatformi kodumajutustele ja reisijatele. [1] AirBNB võtab klientidelt 6-12% vahendustasu iga broneeringu pealt ning lisaks ~3% vahendustasu iga majutuspakkuja eduka tehingu pealt. Lihtne ja geniaalne. Töötabki see süsteem just seetõttu, et platvorm on piisavalt suur ja populaarne - olenamata vahendustasudest leiavad reisijad üles soodsamad majutuskohad ning maujtuse pakkujad leivad endale samamoodi kliente. 

AirBNB kasutab oma tarkvara arendusprotsessides väga laialt leivund agiilset scrum-mudelit. [2] Sellele mudelile on omane töötamine väikestes tiimides jagades oma töö lühikesteks sprintideks eesmärgiga saada iga sprindi lõpuks valmis esitlatav osa arendatavast tarkvarast. Igat tiimi juhib tooteomanik (Product owner), kelle ülesanne on kliendiga suhelda ja anda kliendipoolne sisend tiimile edasi. AirBNB kasutas varasemalt äriüksusepõhist struktuuri - ettevõte oli jaotatud erinevate teenuste ja asukohtade järgi, iga üksus oli kui eraldi tütarettevõte koos kõigi vajalike funktsioonidega. Selle mudeli üks põhilise probleeme on see, et tiimid tegelevad üksnes oma probleemide lahendamisega ning suurem pilt on seega kergelt hägustuv. AirBNB otsustas läheneda sellele probleemile nii, et muutis ettevõtte struktuuri funktsioonipõhiseks - iga üksus hakkas töötama konkreetse valdkonnaga (turundus, finants, värbamine jms). Seega polnud näiteks turundajad enam iga regiooni juures eraldi, vaid turunduse tiim hakkaski tegelema kogu ettevõtte turundusega regioonideüleselt. 

Lisaks muudeti ka scrumi eesmärke - iga tiim hakkas vastutama lisaks oma arenduse eest ka selle funktsiooni levitamise eest. See motiveeris tiime tegutsema täpselt kliendi ootustest lähtuvalt - tulemus peab olema täpselt see, mida klient ootab, vastasel juhul seda lihtsalt ei kasutata ning tiim ei ole oma tööga edukalt hakkama saanud. Vastutus tiimi töö turundamise eest lasub tootejuhtidel - nad peavad suutma näidata ka teistele tiimidele kuidas nende arendus on toodet muutnud ning milline on selle laiem mõju ettevõtte käekäigule. 

[1] https://bmtoolbox.net/stories/airbnb/

[2] https://medium.com/@alexdh359/embracing-the-agile-spirit-lesson-from-airbnbs-product-management-shake-up-7a1de15ec446


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 1 - Noppeid IT ajaloost

Nädal 4 - Info- ja võrguühiskond